zondag 21 december 2008

Beamups: een revolutie in nieuwsdistributie

"Make news, make money!" Met die catchy slogan werd op 15 december de bètaversie van het online nieuwsdistributieplatform beamups.com gelanceerd. Het doel van de website: de oude manier van nieuwsgaring en nieuwsdistributie radicaal veranderen.

Beamups is het geesteskind van Boaz Eshtai en Yosi Romano, twee Israëlische cameramannen. Samen hebben ze meer dan 35 jaar ervaring in de nieuwsindustrie. Alleen, zonder zelf de beeldrechten te bezitten op ook maar één van hun nieuwsverslagen.

De twee bleven niet bij de pakken zitten. Ze spraken hun contacten in de nieuwsindustrie aan en kwamen met een totaal nieuw concept voor de distributie van nieuwsbeelden op de proppen.

Het resultaat is Beamups, een online platform waar journalisten en cameramensen videofragmenten kunnen uploaden, die daarna rechtstreeks door televisie-omroepen kunnen gekocht worden.

Wat is dan het verschil met de manier waarop persagentschappen werken, hoor ik u denken. Bij een persagentschap sta je al je rechten meteen af als je bepaalde beelden verkoopt. Zij verkopen dit op hun beurt verder aan televisie-omroepen, zoveel als ze willen en zonder hiervoor iets extra aan de originele auteur te betalen.

Bij Beamups houd je steeds zelf de rechten op jouw beelden in handen en kan je deze zoveel doorverkopen als je wilt. Bij elke transactie word je ook steeds betaald. Hoeveel dat is, bepaal je zelf door een verkoopsom vast te leggen.

Op bestelling

Beamups brengt nog een ander groot voordeel met zich mee. Nu worden nieuwsbeelden nog grotendeels 'op bestelling' gedraaid. Persagentschappen en televisie-omroepen sturen cameraploegen naar 's werelds brandhaarden, maar heel wat andere sterke verhalen gaan grotendeels verloren omdat er geen (video)journalisten aanwezig zijn.

Via Beamups kan een journalist of cameraman genoeg geld verdienen met beelden die hij op eigen initiatief maakt. Om de geloofwaardigheid van het systeem te bevorderen, krijgt iedere gebruiker een 'credibility'-label toegekend aan de hand van verschillende parameters, zoals het aantal verkochte beelden.

Maar voor niets gaat de zon op. Beamups biedt (video)journalisten een uniek kanaal aan om hun beelden zelf te verspreiden, maar roomt bij elke transactie wel 30 procent van de verkoopsom af. Daarmee blijft het systeem in principe wel nog altijd een stuk winstgevender dan wanneer je beelden doorverkoopt aan een persagentschap.

Studentenwedstrijd

Om de lancering van Beamups te vieren, organiseert het nieuwsplatform een videowedstrijd voor media- en journalistiekstudenten. Onder de winnaars wordt een geldprijs van 2.500 dollar (1.775 euro) verdeeld.

De wedstrijd loopt van 15 december tot 31 januari. De werktaal (voor voice-overs en ondertiteling) is Engels. Alle details en een inschrijvingsformulier vind je
hier.


Geen opmerkingen: